Za mnoge nastavnike, imati nekoga ko posmatra njihovo predavanje je obeshrabrujući proces. Ipak, posmatranje nastave može biti ključni deo unapređenja kvalitete nastave i učenja u sklopu stručnog obrazovanja. Čičester koledž u Velikoj Britaniji je ponovo osmislio sistem praćenja nastave kako bi u njega uključili kulturu podučavanja, što je znatno poboljšalo nastavu kako za nastavnike, tako i za učenike.

Pročitajte više o programu koji je nacionalno priznat i nagrađen City and Guilds Beacon nagradom za profesionalni razvoj i Times Educational Supplement nagradom za najbolju incijativu u nastavi i učenju.

Čičester koledž je smatrao da je njihov stari proces posmatranja nastave bio neefikasan. Odlučili su da naprave veliki pomak i redizajniraju ceo sistem, pre nego da prave male promene. Koledž je napravio pet modula koje su svi koji učestviju u posmatranju nastave morali da ispune. Ispunjavanje svih modula je potreban nastavnicima kako bi dobili ono što koledž naziva "licenca za posmatranje nastavnog procesa".

Pet modula:

  • Menjanje kulture: uvod u proces posmatranja modela nastave i učenja, samoprocene i planiranja nastave
  • Nadgledanje i nastava: sakupljanje dokaza, pisanje izveštaja i pregledanje
  • Donošenje ključnih odluka: pružanje povratnih informacija baziranih na prikupljenim dokazima
  • Pružanje povratne informacije kroz model podučavanja: razvijanje veština usmene razmene informacija; pružanje podrške nastavnom procesu kojem je potrebno poboljšanje ili je taj proces neadekvatan
  • Postavljanje ciljeva i akciono planiranje.

Sada imamo jasno definisane smernice i razumevanje celog procesa, od početnog obaveštenja do krajnjeg ispitivanja i ocenjivanja.

– Miki Rendel, upravnik odseka za sport i javne službe

Pet modula je predstavljeno u sklopu implementacije "kulture podučavanja" na čitavom koledžu, sa osobljem na svim nivoima, ohrabrenim da daju povratnu informaciju o novim procesima. Fokus na dokazima je pomogao ohrabrivanju nastavnika  otklanjanjem nejasnoća u vezi sa proizvoljnim ili subjektivnim procenama.

Učenici koji su deo izvršnog odbora su takođe prošli obuku i pozvani su da isprate nastavni proces, što je bilo jedno veliko iskustvo koje je doprinelo boljoj angažovanosti učenika. Nakon projekta, 95 posto učenika je smatralo da je nastava dobra ili bolja; što je više od 86 posto u odnosu na početak projekta.

Program je nacionalno priznat. Nagrađen je City and Guilds Beacon nagradom za profesionalni razvoj i Times Educational Supplement nagradom za najbolju incijativu u nastavi i učenju.  Ofted, regulatorno telo za obrazovanje u Velikoj Britaniji, takođe je prepoznalo rad, navodeći da je koledž imao "sistem posmatranja nastave koji je zreo i vrlo efikasan."

Nastavnici takođe smatraju da je novi sistem poboljšao nivo poverenja i smanjio anksioznost vezanu za posmatranje procesa nastave. Nastavnik koji radi u frizersko-kozmetičkoj školi je rekao: "Sada smo saznali da je posmatranje procesa nastave zajedničko iskustvo iz kojeg svako ponešto nauči. Oni koji ga sprovode su prijateljski nastrojeni i izdvajaju vreme kako za razgovor, tako i da saslušaju naše misli i osećanja u vezi sa časom kojem su prisustvovali ... Mnogo je opuštenije nego što smo očekivali i više nemamo razloga da budemo zabrinuti."

Ukoliko želite da pošaljete svoj komentar u vezi sa ovim tekstom, pošaljite nam email i uključite se u diskusiju. Pišite nam kako biste saznali kako da predložite svoj tekst za neko od narednih izdanja. 

Pročitajte više o profesionalnom razvoju: 

Spoljni linkovi