Kako bi zadržale svoju nezavisnost, medijske kuće moraju biti finansijski održive. Kroz program „Media for All”, 55 medijskih kuća sa celog Zapadnog Balkana intenzivno je radilo sa ekspertima-mentorima iz Thomson fondacije na razvoju i implementaciji svojih jedinstvenih poslovnih ideja.

Kako se bliži kraj dvanaestomesečnog programa koji je uključivao opsežnu i medijima prilagođenu obuku, mentorstvo i izgradnju kapaciteta, sagledavamo različite pristupe koji su doveli do povećanja poslovnih prilika i jačih veza s publikom. Kreiranjem novih sadržaja i ponudom novih usluga, medijske kuće postaju sve privlačnije oglašivačima:

  • Uz obuku o pravljenju dokumentaraca i pričanju priča, jedna medijska kuća proizvela je niz programa koji se bave njihovom regijom
  • U Bosni i Hercegovini uspostavljena je prva platforma za razmenu fotografija
  • Brojnost publike porasla s novim sadržajem i povećanim fokusom na društvene mreže putem kojih se priče dele
  • Poboljšane tehnike marketinga i prodaje povećale su broj potencijalnih kupaca i čitalaca

U partnerstvu sa Balkanskom istraživačkom mrežom (BIRN), Thomson fondacijom i INTRAC-om (Međunarodnim centrom za obuku i istraživanje nevladinih organizacija) British Council radi na programu „Media for All“ koji finansira Vlada Ujedinjenog Kraljevstva.

Više o aktivnostima dobitnika grantova u okviru ovog programa, možete saznati u nastavku ili tako što ćete posetiti veb-sajt Journalift kako biste se bolje upoznali s našim radom u celoj ovoj regiji.

Albanija

RTSH Gjirokastra: Povećana vidljivost kroz dokumentarne serije

RTSH Gjirokastra je lokalni emiter sa juga Albanije. U sklopu projekta „Media for All“, on proizvodi dokumentarne filmove o društveno-ekonomskom i kulturnom razvoju regije Đirokaster. Do sada je ovaj emiter snimio 4 od ukupno 10 planiranih dokumentarnih filmova. Teme su mladi, manjinska pitanja, žene preduzetnice, životna sredina, izazovi u agroturizmu i razvoj regije.

Kroz ovaj projekat, tim RTSH Gjirokastra dobio je obuku i mentorsku podršku u pogledu montaže i produkcije video zapisa, ali i kako bi ovladalo znanjima u pogledu pričanja priča i dokumentarne produkcije. Dokumentarci su bili toliko popularni da je centrala stanice u Tirani zatražila da se dve epizode emituju na nacionalnom nivou, pri čemu je došlo i do porasta broja preduzeća koja žele da se oglašavaju putem ovog medija.

 

Bosna i Hercegovina

Prva biblioteka fotografija u zemlji

Banjalučka eTrafika.net kreirala je prvu platformu za razmjenu fotografija u Bosni i Hercegovini (BiH). Ovaj servis tzv. stock fotografije čini dostupnim široku lepezu fotografija koje se mogu koristiti za ilustrovanje različitih priča. Korisnici plaćaju malu naknadu za reprodukciju preuzete fotografije ili iste mogu biti dostupne besplatno u zamenu za isticanje autorstva i autorskih prava.

Ideja iza biblioteke fotografija eTrafike jeste da ove fotografije budu dostupne lokalnim medijima i korišćenje u njihovim publikacijama i objavama.

„Deo fonda će biti besplatan i funkcionisaće po principu razmene fotografija, dok će drugi deo biti dostupan uz pretplatu i nudiće fotografije visokog kvaliteta iz svih oblasti – ilustracije, portrete, pejzaže, panorame, događaje...”, kaže Vanja Stokić i dodaje da su fotografi do sada veoma pozitivno reagovali na ovu novu inicijativu.

Tim eTrafika je ideju za platformu za razmenu fotografija razvio pre nekoliko godina, ali nisu mogli da je sprovedu u delo dok nisu dobili potrebna sredstva od projekta Media for All. Ponekad je teško utvrditi izvor i vlasnika autorskih prava za slike jer se veruje da je sve na internetu besplatno i dostupno za korišćenje, pa će stvaranje biblioteke pomoći fotografima i ilustratorima kad se njihov rad reprodukuje u drugim publikacijama.

Radio ZOS: Stub lokalne zajednice

https://zosradio.ba/Radio ZOS je radio i informativni portal koji vode žene u malom gradu Tešnju. Ovaj medij razvio je duboke veze sa lokalnom zajednicom još od samog početka svog rada 1997. godine, ali je želio i da ostvari više prihoda.

U saradnji sa mentorkom Sanjom Mitić, vanrednom profesorkom Ekonomskog fakulteta Univerziteta u Beogradu, u Srbiji, zaposleni u ovoj medijskoj kući uspešno su realizovali svoju poslovnu ideju za osnivanje marketinške agencije, s ciljem da ista služi kao posrednik između domaćih kompanija i velikih reklamnih agencija, ali i da nudi usluge internet marketinga, razvija promotivne kampanje i druge marketinške usluge.

U prva dva meseca realizacije projekta Radio ZOS je uspeo da postigne rezultate planirane za prvi kvartal. Tajna ovog uspeha leži u njihovim čvrstim odnosima sa lokalnom zajednicom.

„Radio ZOS potpuno je svjestan potreba domaćih kompanija sa područja Tešnja. Znajući to, ponudili su jasan set usluga koje su prilagođene specifičnostima lokalnih kompanija”, kaže Mitić.

Kosovo

TV Prizreni: Novi formati povećavaju brojnost publike

TV Prizreni, lokalni emiter iz grada Prizrena, povećao je svoju gledanost, posebno u ruralnim područjima, zahvaljujući grantu za razvoj poslovanja u okviru programa „Media for All“. Ranije je ova medijska kuća u proseku proizvodila dve priče dnevno, ali u poslednjih šest meseci njihova proizvodnja je:

•181 informativnih TV priloga,

•14 dugih priča,

•30 emisija uživo,

•82 članka na veb-stranici i

•1 dokumentarac.

„Udvostručili smo naše proizvode u smislu brojki, proširili pokrivenost dolaskom do novih geografskih i društvenih grupa i unaprijedili naše interne kapacitete pohađanjem različitih obuka“, rekao je portparol TV Prizreni. S obzirom na povećanje broja priča i kvaliteta proizvedenih sadržaja, došlo je do povećanja gledanosti i pratilaca na kanalima društvenih medija. Ova kuća, osnovana 1999. godine, među najstarijim je lokalnim medijima na Kosovu. Nadamo se da će povećanje sadržaja i publike privući više reklama od strane lokalnih preduzeća.

Crna Gora

TV Teuta: značajno povećanje gledanosti zahvaljujući deljenju vijesti putem društvenih medija 

Od početka projekta “Media for All”, RTV Teuta – medij koji program realizuje na albanskom jeziku – beleži značajan porast broja gledalaca zahvaljujući efikasnijem korišćenju svojih kanala na društvenim medijima.

Podaci sa mreže Facebook pokazuju da je broj pratilaca povećan za 50%, dok je doseg stranice porastao za neverovatnih 184%. Doseg stranice TV Teuta na Instagramu porastao je za neverovatnih 418%. Osim toga, TV Teuta ima 1.500 novih pretplatnika na svom YouTube kanalu.

„Pre realizacije projekta nismo imali jasnu i stratešku viziju u vezi sa našim kanalima na društvenim mrežama. Zahvaljujući bliskoj saradnji sa ekspertima na projektu, uspeli smo da povećamo našu vidljivost i privučemo veću publiku”, rekla je Lika.

Severna Makedonija

KumanovoNews: Od lokalne do regionalne medijske kuće

KumanovoNews je mali onlajn informativni portal koji je uz podršku programa „Media for All“ postao medij regionalnog karaktera. Sada koriste tehnike multimedijalnog novinarstva – tekst, slike, zvuk, video klipove i grafiku kako bi pričali priče na zanimljiv način. Priče se sada dele i na društvenim mrežama, kao i na njihovoj veb-stranici. Dnevnu čitanost povećali su za 25% u odnosu na period pre intervencije.

Od marta 2021. godine zaposleni rade sa mentorima iz Thomson fondacije nezavisne dobrotvorne organizacije koja obučava novinare širom sveta kako da razviju svoje poslovne ideje. KumanovoNews sada ima novu veb-stranicu i opremu, zapošljeno je dodatno osoblje i ima mrežu dopisnika širom regiona. Mentori su im takođe pomogli da razviju sadržaj i marketinšku strategiju kako bi proširili svoju pokrivenost i dosegli novu publiku.

Ova medijska kuća sada proizvodi multimedijalne sadržaje o značajnim temama i događajima iz severoistočne regije Severne Makedonije. KumanovoNews je od marta 2021. proizveo oko 1.000 kratkih vesti, 1.060 fotografija, šest multimedijalnih video priča i ilustrovao šest priča infograficima i grafičkim sadržajima. Neke od ovih priča su takođe preuzimane i objavljivane u nacionalnim medijima.

Srbija

021: Razvoj baze podataka klijenata i korisnika za bolju komunikaciju sa trenutnim i potencijalnim klijentima

021 je medijska kuća koja djeluje na više platformi, sa sjedištem u Novom Sadu, osnovana prije 23 godine. Sastoji se od radija i veb-portala, kao glavnog kanala komunikacije, i kafića pod nazivom Radio Cafe, sporednog biznisa koji je osnovan da svojim prihodima od delatnosti koja se ne smatra osnovnom tj. medijskom podržava nezavisnost kuće.

Zahvaljujući radu s mentorima iz Thomson fondacije, 021 je razvio bazu podataka poslovnih klijenata. S novim softverom, lista potencijalnih klijenata se udvostručila, a prodajne i marketinške strategije su efikasnije jer se bolje razumeju potrebe i interesi ciljne publike.

Uz grant za razvoj poslovanja, 021 je koristila alat za angažovano građansko izveštavanje (ECR) iz programa „Media for All“. Ovaj onlajn upitnik građanima daje priliku da predlažu teme, prilažu dokumente i svoja iskustva. Ispitivanjem lokalne zajednice o pitanjima kao što su seča drveća i divlje deponije, ovaj medij aktivno uključuje svoju publiku. On deluje kao kanal za komunikaciju između građana i lokalnih vlasti, što se pokazalo vrlo delotvornim u rešavanju različitih problema.

Családi Kör: Veći tiraž putem kupona za popust 

Nedjeljnik na mađarskom jeziku Családi Kör uveo je kupone za uštedu novca u dodatku koji se izdaje svakog trećeg meseca. Cilj je da poveća plaćeni tiraž i privuče nove oglašivače, kako bi na taj način povećao svoje prihode, ali i dodatno razvio kontakt sa svojom publikom.

Journalift navodi da je od objavljivanja prvog dodatka u avgustu prodaja porasla za 14%, a ukupni tiraž postao veći za 4%. Medij je takođe dobio pozitivne povratne informacije od prodavnica koje nude popuste.