Ako nas neko pita šta želimo dugoročno da postignemo našim programom „Škole za 21. vek“, pokazali bismo divan primer koji dolazi iz osnovne škole "Svetozar Marković" iz Vranja. Vila Stanković, Luka Orić i David Stanojković su učenici petog razreda koji veoma brinu o ekologiji, te su sva znanja stečena u našem programu odlučili da upotrebe u borbi za očuvanje naše životne sredine. Na svojim projektima rade zajedno sa Jovanom Stojičić drugaricom iz OŠ "Banović Strahinja" iz Beograda.. 

Ovi mali genijalci, uz veliku podršku svojih nastavnika, odlučili su da programiranje na mikrobit uređajima upotrebe za razvoj mnogobrojnih prototipova i da sa njima učestvuju na nacionalnim i internacionalnim takmičenjima u oblasti ekologije. A ta učešća nisu bila nezapažena. Ovaj tim je pobednik svetskog dečjeg DIZAJNATON-a održanog u Beogradu. Među 1200 mališana iz celog sveta, upravo njihov projekat "Teretana kao elektrana" odneo je prvo mesto!

Učenici su sebe nazvali „EKO PETOŠKOLCI“, a svojim radom pokazali su šta je timski rad (čak i na daljinu), da su devojčice jednako dobri programeri kao i dečaci, i da uz veštine kritičkog mišljenjamožemo i sami da rešimo probleme iz naše okoline.

Pogledajte u nastavku na kojim su oni to sve takmičenjima učestvovali do sada: 

Školski klimatski izazov koji je organizovao KidHub iz Beograda

Problem koji ih je okupio je borba protiv klimatskih promena. Njihova ideja je bila da uz pomoć mikrobit uređaja doprinesu očuvanju životne sredine. Prijavili su se na konkurs „Školski klimatski izazov“, koji je organizovao KidHub iz Beograda, pod pokroviteljstvom globalne obrazovne mreže Designathon Works iz Holandije, a u partnerstvu sa WWF ADRIA - Srbija, svetskom organizacijom iz projekta „Da nam klima štima", koji podržava Vlada Švedske. A uspeh nije izostao.

Tim "Eko Petoškolci" bio je jedan je od pet finalista ovogodišnjeg onlajn takmičenja, a kako su svi finalisti pobednici, tako su i "Eko Petoškolci" najbolji. Njihova pametna kanta za otpatke genijalna je ideja kako da se na zanimljiv i kreativan način čuva životna sredina.

Climathon Belgrade

Nakon uspeha na "Školskom klimatskom izazovu", „petoškolci“ se nisu zaustavili, već su svoju ideju predstavili na najmasovnijoj klimatskoj akciji organizovanoj u preko 145 gradova i 55 zemalja na svim kontinentima pod nazivom Climathon Belgrade 2020.

Kroz dvodnevnu obuku oformili su tim „MikroKlimci“ sa Jovanom Stojičić,  učenicom 5. razreda OŠ „Banović Stahinja“ iz Beograda. Rešavali su problem izletničkog otpada i (ne)ekoloških obrazaca ponašanja, primenom IT tehnologija, psihologije motivacije i UX dizajna. Učesnici su razvijali i kolektivnu inovativnost i kreativnost, kroz forum Remaking Tesla. Vila Stanković, Mateja Ristić i Luka Ordić okupljeni u Tim „MikroKlimci“, bili su veoma zapaženi i dobili su specijalnu nagradu organizacionog tima i mogućnost da predstave svoju ideju na Climathon Awards „The Most Transformative Idea of 2020”. Vranjski osnovci su bili najmlađi učesnici ikada na ovom takmičenju. Climathon je ovim aktivistima u borbi za zaštitu životne sredine, omogućio da njihove ideje zažive, kroz stručnu, tehnološku i finansijsku podršku, medijsku vidljivost, te rad sa mentorima, na putu do rešenja koje će Sekretarijat za zaštitu životne sredine moći da primeni.

Prototip Kanta mikročitač namenjen je najmlađima. Osmišljena je tako što je mikrobit pričvršćen za kantu i broji otvaranje kante. Što se više puta kanta otvori, to je manje otpada u prirodi. Ovo nije skupo rešenje, a potrebno je osnovno znanje o programiranju koje se stiče u školi, kao i želja za očuvanjem životne sredine. Vila, Mateja i Luka imaju ideju da da zatraže podršku Ministarstva i da zagovaraju da se izazovi klimatskih promena izučavaju u školskom kurikulumu, jer smatraju da ćemo jedino tako spasiti našu planetu Zemlju.

Globalni dečji DIZAJNATON u Beogradu

Učestvovali su i na trećem Globalnom dečijem DIZAJNATON-u u Beogradu koji je organizovao KidHub na temu „Održivi izvori energije i klimatske promene“. Hiljade dece širom sveta u istom trenutku dizajniralo je predloge rešenja za bolju planetu. „Globalni Dečji dizajn maraton – Dizajnaton“ ove godine istovremeno se održavao u 20 zemalja. Među 1200 mališana iz čitavog sveta, našlo se i trideset dece iz Srbije. Na ovom događaju, deca su rešenja kreirala pomoću elektro-komponenti uz upotrebu različitih kreativnih materijala i programiranja na mikrobitu. Sa njima su radili edukatori iz oblasti dizajna, ekologije i održivog razvoja i novih tehnologija.

Prototip "Teretana kao elektrana"

Prototip "Teretana kao elektrana" podrazumeva postavljanje statičnih bicikala u školska dvorišta tako da učenici i ostali građani imaju priliku da se bave zdravim aktivnostima, ali i da učine nešto za našu planetu. Time stvaramo čistu energiju, podižemo svest i razvijamo odgovornost kako najmlađih tako i odraslih.

Prototip je napravljen od materijala koji mogu da se recikliraju a sastoji se od generatora i akumulatora. Korišćenjem bicikla mehanička energija se pretvara u električnu i puni bateriju. Pedalu bicikla povezali smo sa mikrobitom koji broji količinu proizvedene kinetičke energije i radio talasima šalje drugom mikrobitu informaciju o tome koliko je baterija napunjena i koliko je prikupljeno električne energije. Prikupljenu električnu energiju koristimo za punjenje mobilnih telefona, laptopova i osvetljenje školskog dvorišta.

Da bi informacija došla do šire publike, vest o njihovom prototipu objavljena je u medijima i na društvenim mrežama. Kako bi podstakli odgovornost odraslih planiraju da se obrate velikim kompanijama, koje mogu da ih podrže u realizaciji ove ideje i u nekim drugim projektima. Društveno odgovorne kompanije bi donirale sadnice koje će saditi u školskom okruženju. Ideja je da naprave male šume koje bi u budućnosti prečišćavale vazduh a tokom leta smanjile temperaturu u tom okruženju.

ŠUME SU NAŠE MALE FABRIKE KISEONIKA!

Jako smo posnosni na naše učenike. Sigurni smo da je svetla budućnost pred njima. Želimo da Vam se zahvalimo na mogućnosti da budemo deo Vašeg programa. Nadamo se da ćemo u budućnosti ostavriti intenzivniju saradnju.

Nastavnici OŠ "Svetozar Marković", Vranje