Takmičenje je organizovano u okviru programa „Škole za 21. vek“ koji u Srbiji sprovodi British Council u saradnji sa Ministarstvom nauke, prosvete i tehnološkog razvoja, a koje finansira vlada Ujedinjenog Kraljevstva.

Pobednički projekat pod nazivom „Svetlosno-zvučni rasterivač ptica“ osmislile su učenice Milica i Nađa, pod mentorstvom nastavnika Stevice Janković i Mirjane Vasilijević. Drugo mesto osvojila je škola „Jovan Cvijić“ iz Zminjaka a treće OŠ „Stanimir Veljković Zele“ iz Bojnika.

Drago nam je da je većina tema ovih školskih projekata fokusirana na održivi razvoj i predstavljanje rada u školama kao malog, ali važnog doprinosa ostvarivanja ciljeva održivog razvoja. “Školarce i njihove projekte moramo posmatrati u kontekstu promocije ciljeva održivog razvoja, a posebno zagovaranja za neka od pitanja kojima će se baviti Samit država članica Okvirne konvencije UN o klimatskim promenama koja će biti organizovana u Glazgovu u novembru pod nazivom COP26”. 

Više o projektima ispod:

Prvo mesto: Svetlosno-zvučni rasterivač ptica

Svrha projekta je zaštita i sačuvanje ljudske imovine i ljudskog zdravlja od negativnog uticaja ptica (ptičiji izmet na stambenim objektima, mogućnost prenosa zaraznih bolesti, uništavanje krovova, fasada, kućne stolarije i sličnog od strane ptica), ali i zaštita tih istih ptica. Svedoci smo da veliki broj ljudi ubija ptice kada im slete na terase, na simsove od prozora, na krovove. Ljudi ih prvo teraju, plaše ih, ponekad gađaju sa nekim predmetima, ali ukoliko se ptica naseli u objekat i položi jaja teško odlazi sa tog mesta. Onda ljudi uzimaju vazdušne puške, stavljaju otrovnu pšenicu, postavljaju lepak i na taj način ubijaju ptice. 

Potencijalni korisnici našeg projekta su svi pojedinci, firme i ustanove koji imaju problem sa pticama, koje su se naselile u njihov objekat ili na njihov objekat. 

Uređaj se sastoji od: dva mikrobita, senzora za pokret (PIR- Passive Infrared senzor), zvučnika, provodnika i baterija za napajanje.

Ovaj uređaj se može postaviti, na terasu, na sims od prozora, pa čak i na krov. Senzor za pokret usmeren je na određen deo prostora gde potencijalno sleću ptice. Prilikom sletanja ptice, senzor za pokret reaguje i aktivira zvučnik koji emituju zvukove koji će preplašiti potencijalnog uljeza, a led diode na mikrobitu prikazuju ANGRY BIRD.

Drugo mesto: Bezbednost u saobraćaju na putno-pružnim prelazima

Svrha ovog projekta je: podizanje svesti o odgovornom ponašanju u saobraćaju, zaštita svih učesnika u saobraćaju, razvijanje sposobnosti prepoznavanja problema, razvijanje i isticanje aktivizma.

Kao potencijalne korisnike učenici su detektovali korisnike Železnica Srbije i učesnike u saobraćaju.

Učenici su nam rekli sledeće: "Izlistavanjem problema prisutnih u školi i lokalnoj zajednici, odabrali smo naš projekat. Zbog nepostojanja svetlosne signalizacije - semafora na sledećim mestima: pešački prelaz kod škole, magistralni put Šabac-Loznica, nepostojanje rampe i semafora na pružnom prelazu između sela Zminjak i Petlovača gde je naša škola, sve navedeno smo prepoznali kao ključne probleme naše zajednice koje treba rešiti što pre.

Rešenje je lako primenjivo, a od velike je bitnosti!

Treće mesto: Matematika nije bauk

Cilj ovog projekta je da pomogne deci kojima je tablica množenja teška i da im se tako olakša učenje matematike. Mogući korisnici su svi učenici.

Ova ideja je realizovana na način da jedan mikrobit postavlja lakše i teže zadatke sa množenjem, dok preko drugog korisnik dodavanjem jedinica, desetica, stotina i hiljada dolazi do rešenja.

U svom uvodnom obraćanju prisutnima, Piter Braun, direktor British Councila za Zapadni Balkan rekao je: „Teoretsko znanje i informacije su sve manje važne ukoliko nemate veština i znanja kako da ih koristite i prilagodite brzo promenljivim okolnostima kojima svedočimo svakodnevno. Digitalna pismenost ide ruku pod ruku s kritičkim mišljenjem i rešavanjem problema. Zbog toga smo donirali mikrobitove svim osnovnim školama u Srbiji, kako bismo podržali i podstakli učenike da nauče programirajne u vrlo ranom uzrastu i da budu bolje pripremljeni za sledeći nivo školovanja a na kraju i za traženje posla. Današnje takmičenje jedan je od načina da podstaknemo učenike i učenice da se više bave programiranjem i održivim razvojem i da pokušaju da reše stvarne probleme zajednice. Uvek smo srećni kada imamo priliku da vidimo koliko su naši učenici i učenice inovativni i divimo se njihovim praktičnim i primenljivim idejama.”

Takmičenju i dodeli nagrada prisustvovala je i Rebeka Fabrici, zamenik šefa misije pri ambasadi Velike Britanije u Srbiji. Čestitala je pobednicima, ali i svim učesnicima ovog takmičenja, te izrazila svoje posebno zadovoljstvo odabirom tema učeničkih projekata: „Radili ste timski. Uparili ste maštu sa znanjem i digitalnim veštinama. Prešli ste put koji prelaze svi inovatori – i upotrebili nove veštine da pretvorite svoje ideje u nešto novo i korisno. Rešavanjem problema u svojoj školi ili komšiluku, pokazali ste da ste mladi lideri koji se pitaju. Ove godine Velika Britanija će ugostiti konferenciju Ujedinjenih Nacija o klimatskim promenama, COP 26 i nadamo se da će i svetski lideri biti ambiciozni i posvećeni poput vas.“

Branko Ružić, ministar nauke, prosvete i tehnološkog razvoja poručio je: „Teška godina je iza nas, dali smo sve od sebe da ne propuštamo ništa u obrazovanju bez obzira na COVID-19 pandemiju. Ponosan sam što ne samo da nismo stali i odustali, već smo uspeli da razvijamo nove veštine, usvajamo nova znanja i razvijamo nove projekte.“